loading...
اخبار و تحلیل بازار بورس و سهام و سهامیاب
کارشناس بازدید : 73 یکشنبه 06 بهمن 1392 نظرات (0)
با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 92.11.06 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 659 واحد کاهش به رقم 61225 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 981 واحد کاهش عدد 155477 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 763 واحد افت به رقم 81906 واحد رسيد.

همچنین در این روز گسترش نفت و گاز پارسیان با 74 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل گروه مپنا با 78 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 22 واحد افت به رقم 780 واحد رسید.

در این شرایط پتروشیمی زاگرس با 4 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 1823 میلیارد ریال رسید.

تمام تلاش های صورت گرفته تنها توانست یک روز از افت شاخص بورس جلوگیری کند شاخص امروز هم 763 واحد افت کرد و به این ترتیب وارد کانال 81 هزار واحد شدی به عبارتی می توان گفت به نظرمی رسد هیچ کف مقاومتی در بورس وجود ندارد. امروز نمادهای مپنا و بانک ملت بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند. حجم معاملات نیز در یک رکورد بی سابقه در یکسال اخیر با افت تقریبا 80 درصدی نسبت به روز گذشته به 390 میلیون سهم رسید.

به گزارش بورس نیوز، در این گزارش قصد نداریم به روند گروه های مختلف در روز جاری اشاره کنیم که در مجموع همه گروه ها روند نزولی را تجربه کردند. چراکه در حال حاضر دغدغه اصلی خوانندگان محترم و در کل فعالان بازار سرمایه مسئله دیگری است.

در روزهای گذشته برای افت بورس دلایل مختلفی از سوی کارشناسان و دست اندر کاران عنوان شد که البته همگی آنها هم در مجموع نمی تواند باعث افت این چنینی شاخص تنها در کمتر از 12روز کاری باشد و به تدریج این مسئله به ذهن متبادر می شود که جریان دیگری در حال شکل گیری در بورس و بازار سرمایه می باشد.

اگر نگاهی دقیق به روند بورس در روز های اخیر داشته باشیم چند موضوع به خوبی قابل لمس است اول اینکه حجم معاملات به شدت کاهش یافته است در ثانی سهم هایی که تا چندی قبل صحبت از ارزندگی آنها بود هیچ نشانه ای از متوقف شدن روند نزولی قیمت آنها نیست. به عبارت دیگر هیچ کف مقاومتی را در بورس مشاهده نمی کنیم. از کارگزاری ها نیز خبر می رسد که روند ابطال صندوق های سرمایه گذاری در روزهای گذشته سرعت یافته است که همین دلایل کافی است که نتیجه بگیریم جریان نقدینگی از بورس در حال خارج شدن است و این یعنی زنگ خطر !

باید به مسئولان و فعالان بازار سرمایه بخصوص حقوقی ها که بنظر می رسد این روزها به دلایلی خود را به خواب خرگوشی زده اند این نکته را گوشزد کرد که اگر در این مقطع به صورت واقعی و عملی کاری برای توقف این روند نکنند قطعا آسیب جبران ناپذیری به اعتماد سرمایه گذاران بورس وارد می شود که با توجه به گسترش بورس در سال های اخیر ابعاد آن بسیار بیشتر از سال های گذشته و اتفاقات تلخ آن خواهد بود.

به نظر می رسد حقوقی ها هم در حال گروکشی هستند و با عدم حمایت از پرتفوی خود قصد دارند برخی از مقامات و مجلسی ها را از عواقب تصمیمات خود به خصوص درباره بهره مالکانه و نرخ خوراک پتروشیمی ها مطلع سازند که ضرر اصلی این بازی مستقیماً به سهامداران خرد می سازد.

از سوی دیگر در نگاه دولتمردان نیز دغدغه ای به عنوان بورس و بازار سرمایه دیده نمی شود و در کلیه اظهار نظرها روند فعلی را در بورس طبیعی قلمداد می کند و این اظهار نظرها در نهایت یعنی که برنامه ای برای حمایت در کار نیست.

به گزارش بورس نیوز نکته جالب اینکه برخی از دولتی ها در اظهارات اخیر خود عنوان می کنند روند نزولی اخیر ذات بازار بوده و جای نگرانی ندارد رئیس سازمان نیز در صحبت های شب گذشته خود نیز تصریح کرده هیچ نگرانی وجود ندارد و به نوعی حال همه ما در بورس خوب است اینگونه اظهار نظر ها بنظر می رسد در شأن کسانی است که از دور به بورس نگاه می کنند و اعتقاد دارند یک سال سود مدتی هم ضرر!!! بهتر است مسئولان اقتصادی بدانند که این روند دیگر طبیعی نیست و اگر می توانند قبل از پنبه شدن تمام رشته های بورسی در سال های اخیر، برنامه ای مدون و دقیق ارایه دهند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
خبری تحلیلی بازار بورس و سرمایه سیگنال خرید و فروش سهام
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3913
  • کل نظرات : 2034
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 3861
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 84
  • بازدید امروز : 63
  • باردید دیروز : 764
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 63
  • بازدید ماه : 6,243
  • بازدید سال : 22,689
  • بازدید کلی : 1,300,440