loading...
اخبار و تحلیل بازار بورس و سهام و سهامیاب
کارشناس بازدید : 111 یکشنبه 06 بهمن 1392 نظرات (0)

شاخص کل بورس در ششمین روز از بهمن ماه افت 776 واحدی را تجربه کرد و به کانال 81 هزار واحد سقوط کرد.نماد معاملاتی مپنا با 78 واحد وبملت با 67 واحد و فولاد با 58 واحد بیشترین تاثیر منفی و پارسان با 74 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.شاخص کل فرابورس نیز امروز افت 22 واحدی را تجربه کرد و به زیر 800 واحد رسید.

ارزش کل معاملات امروز بازار به 252 میلیارد تومان رسید که 182.3 میلیارد تومان آن متعلق به بازار بورس و مابقی متعلق به بازار فرابورس بود.ارزش معاملات افت عجیبی داشته است و این موضوع نشان از خروج سرمایه ها از بازار است.ارزش معاملات فعلی به زمانی رسیده است که شاخص کل در محدوده های کمتر از 40 هزار واحد بود.

بیشترین ارزش معاملات به تیپیکو با 18.3 میلیارد تومان و پارسان با 8.8 میلیارد تومان اختصاص داشت.

بازار امروز را در حالی آغاز کردیم که امیدوار بودیم که به واسطه برخی حمایت ها در روز گذشته ،روند متعادلی داشته باشد ولی برعکس شرایط بازهم بسیار پر عرضه و منفی و هیجانی دنبال شد تا باز هم بی اعتمادی ها افزایش یابد و بازهم قسمتی از نقدینگی از بازار خارج شود

این روزها بحث حمایت از بازار بسیار می شود و مسئولین نیز در رسانه ها قول حمایت داده اند ولی مسلما با شرایطی که می بینیم متوجه می شویم که مسئولان با برخی اقدامات از جمله انتشار اوراق اختیار فروش برای برخی نمادهای محدود و بزرگ قصد دارند جلوی ریزش شاخص کل را بگیرند و کاری به ریزش یا عدم ریزش بقیه سهام بازار ندارند.کسانی که الان در بازار فعال هستند این موضوع که شاخص 8-9 درصد افت داشته ولی بیشتر سهام افت بیش از 30 یا 40 درصدی داشته اند را درک کرده اند.مسئولین باید به فکر حمایت همه جانبه از بازار باشند و اجازه ضررو زیان بیشتر را به سهامداران حقیقی ندهند

کوتاهی مسئولین و اقدامات غیر منطقی  قبلی از سوی آنها از یک سو بازار را متشنج کرده است و خود ما نیز با شایعات بی اساس به شرایط منفی دامن زده ایم .برخی سایت های تحلیلی با تحلیل های بی موقع به شرایط منفی بازار دامن زده اند و جو را هیجانی تر از قبل کرده اند.وظیفه شما در این شرایط که بازار تحلیل بردار نیست توصیه به خرید یا فروش نیست ،متاسفانه در برخی سایت های معروف تحلیلی شاهد هستیم که گفته می شود اگر شاخص محدوده ی x را بشکند تا محدوده ی y سقوط می کند یا اینکه می گویند فلان سهم ( سهم مهم بازار) باید به قیمت a برسد بعد از آن باید خرید کنید.سایت ما هم یک سایت تحلیلی ست ولی در این شرایط هیچ توصیه ای برای خرید یا فروش سهمی خاص نداریم و اگر هم داشته باشیم دید بلند مدت را توصیه می کنیم.توصیه اکید ما این است که این سایت های معروف کمتر به ارائه تحلیل های تکنیکال بپردازند و کمتر اهداف پایین تر را برای برخی سهام و شاخص بورس ترسیم کنند.همه ما و شما می دانیم که اگر شوک مثبتی به بازار برسد بیشتر سهام بازار رشد می کنند و اگر شرایط به همین منوال ادامه یابد بازهم در برخی نمادها افت قیمت ها را خواهیم داشت پس بهتر است در این شرایط با ارائه تحلیل های بی موقع اهداف کمی را برای قیمت ها به سهامداران نشان ندهیم و باعث صف نشینی سهامداران بی تجربه و حقیقی بازار و صندوق ها نشویم.از صندوق ها گفتیم.متاسفانه مدیران صندوق ها افزاد تازه کار و بی تجربه ای هستند که در ایجاد هیجان در بازار نقش زیادی داشته اند.

دیشب شاید خیلی از سهامداران و فعالان بازار بورس منتظر شنیدن صحبت های رئیس سازمان و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در شبکه 1 سیما بودند.صحبت های آنها را شنیدیم و هر دو شخص مذکور در صحبت هایشان در حمایت از بازار تاکید داشتند.نکته منفی این گفتگو این بود که رئیس کمیسیون اقتصادی دلایلی را برای افت بورس عنوان می کرد که می گفت این دلایل را به من رسانده اند!!.رئیس سازمان نیز در جواب فقط تکذیب می کرد.بهتر است مسئولان به جای این گفتگوها با برگزاری نشست های کارشناسی و حرفه ای در صدد موشکافی و رفع علل افت بورس باشند و راهکارهای مطمئن تر و عملی تری برای حمایت بلند مدت از بورس داشته باشند

نکته دیگر اینکه متاسفانه برخی خبرگزاری های مشهور نیز به واسطه مشهور بودنشان در صدد ایجاد جو منفی و تشنج هستند و نمی دانیم هدف آنها از ارائه این مطالب چیست.وظیفه یک خبرگزاری ملی فقط اطلاع رسانی ست نه ارائه اظهار نظرهای کارشناسی در مسائل مختلف و تضییع حقوق مردم!

مطلب زیر دقیقا از یکی از خبرگزاری ها بعد از صحبت های دیشب رئیس کمیسیون اقتصادی در برنامه نگاه1 عنوان شده است:

ارسلان فتحی‌پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در یک برنامه زنده سیما با موضوع بورس با بیان اینکه افزایش افسارگسیخته نقدینگی موجب بیکاری، رکود و زیان‌دهی می‌شود، اظهار داشت: اخیرا با توجه به رکود بازارهای طلا، سکه و ارز، نقدینگی بالایی به میزان 403 هزار میلیارد تومان به سمت بورس هدایت شد.

وی ادامه داد: دولت، مجلس و اقتصاددانان همواره معتقدند که نقدینگی عامل تورم است و باید به سمت تولید سرازیر شود.

فتحی‌پور با بیان اینکه نباید از افت شاخص‌های بورس خوشحال باشیم، گفت: باید علت افت بورس ارزیابی شده تا جایگاه خود را پیدا کند، گفت: اینکه گفته می‌شود بورس حبابی است، چنین چیزی صحت نداشته و برای حمایت از سرمایه‌گذاران خرد و کلان اقداماتی را انجام خواهیم داد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه برخی اتفاقات و ریزش‌های اخیر بورس خارج از اختیارات سازمان بورس و برخی نیز مرتبط با این سازمان است، تاکید کرد: شایعاتی درباره تغییر مدیریت، افزایش تسهیلات خرید مسکن، فاز دوم هدفمندی و در نتیجه افزایش نرخ حامل‌های انرژی و ابهامات در بودجه سالانه از جمله موارد مرتبط با نوسان شاخص طی روزهای اخیر بود.

فتحی‌پور خاطرنشان کرد: رو شدن پرونده‌های مفاسد اقتصادی، انتقال تعدادی از شرکت‌ها از بازار پایه به توافقی، شائبه دستکاری قیمت، عرضه بیشتر سهام و عدم ارائه اطلاعات شفاف در صورت مالی شرکت‌ها با توصیه سازمان بورس از جمله مواردی است که در نوسان شاخص اثرگذار بودند.

وی ادامه داد: البته برخی از این موارد از جمله دست‌کاری قیمت، عرضه‌های زیاد و عدم ارائه اطلاعات شفاف در صورت‌های مالی شنیده شده و باید صحت آن مشخص شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با دفاع از رانت گاز ارزان پتروشیمی‌های گازی خاطرنشان کرد: اکنون کشورهای حوزه خلیج فارس گاز را با نرخ 9 سنت دریافت می‌کنند و با پیشنهادات فعلی مبنی بر خوراک بالای 10 سنت، مشوق و انگیزه‌ای ایجاد نخواهد شد.

وی ادامه داد: با اتخاذ چنین تصمیماتی درباره نرخ گاز پتروشیمی‌ها بازار سرمایه لطمه خورد و در صورت تصویب نرخ خوراک ارزان سرمایه‌ها به بخش دیگری هدایت خواهد شد و پتروشیمی‌ها نیمه‌کاره رها می‌شود.

فتحی‌پور تاکید کرد: قطعا تخلفاتی در سازمان بورس نبوده، اما مجلس به عنوان یک دستگاه نظارتی این موارد را پیگیری خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه هدایت نقدینگی به سمت تولید از طریق بازار سرمایه یکی از اهداف در حال پیگیری است گفت: مجلس شورای اسلامی از سرمایه‌گذاری در تولید از طریق بورس را حمایت خواهد کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه در دنیا بورس نمایانگر اقتصاد کشوری است گفت: رونق اقتصادی ما باید از طریق بورس نشان داده شود؛ مجلس هم با اختصاص سهم تولید برای جلب سرمایه‌گذاران با کمک سازمان بورس اعتمادسازی خواهد کرد.

وی افزود: بحث خوراک پتروشیمی‌های گازی تا سه‌شنبه این هفته در کمیسیون تلفیق نهایی خواهد شد و پس از آن در صحن مجلس پیگیری می‌شود.

فتحی‌پور از حمایت‌های ویژه‌ای در مورد رانت گاز ارزان پتروشیمی‌ها خبر داد و گفت: قطعا در دفاعیه‌های خود از خوراک پتروشیمی‌ها برای ایجاد سرمایه‌گذاری‌های اثرگذار، در صحن علنی مجلس و کمیسیون تلفیق دریغ نخواهیم کرد.

این نماینده مجلس در ادامه تاکید کرد: باید طوری حقوق معادن و بهره مالکانه و همچنین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تصویب شود تا سرمایه‌گذاری‌ها جذاب باشد، بنابراین خوراک پتروشیمی‌ها هم باید متناسب با شرایط سرمایه‌گذاری در بودجه 93 در نظر گرفته شود

تصمیم دولت و مجلس در مورد نرخ خوراک پتروشیمی ها هر چه باشد به زودی قطعی و اجرایی خواهد شد و جو سازی های من و شما هم در این مورد بی فایده است بنابر این بهتر است خیلی در این امور دخالت نکنیم. دامن زدن به برخی مسائل و ایجاد تشنج در بین سهامداران قبل از هر گونه تصمیم قطعی وظیفه یک رسانه ملی نیست.

در کل دلیل اصلی سقوط بورس هر چه که باشد باید گفت در شرایط فعلی همه در افت بازار و تحمیل ضرر و زیان به خودمان و دیگران مقصر هستیم.مسئولین با برخی تصمیمات غیر حرفه ای،سایت های تحلیلی بورس با ارائه تحلیل های بی موقع و بی جهت،رسانه ها در دامن زدن به برخی مسائل که هنوز قطعی نشده اند و خود سهامداران حقیقی با جوگیر شدن به نوعی در ایجاد کردن شرایط فعلی سهیم هستیم

این روزها شرایط بازار بورس به گونه ای ست که صحبت کردن در مورد تک سهم ها دردی از بازار دوا نمی کند.خبرهای سیاسی که همچنان مثبت است و در اخبار داخلی، تصمیمات اقتصادی اگر غیر کارشناسی و به نفع گروهی خاص گرفته نشود  می تواند اثرات مثبت و سازنده بر تمامی بخش های اقتصادی از جمله بورس داشته باشد.

هفته جاری بررسی بودجه در صحن علنی مجلس آغاز می شود که امیدواریم هر تصمیمی که در بخش های مختلف گرفته می شود برای اقتصاد مفید باشد

بحث هدفمندی نیز مهم است که به نظر نمی رسد برای بازار بورس اثر منفی داشته باشد. در خبر ها داشتیم که معاون پارلمانی وزیر گفته که فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها با توجه به شرایط حاضر فعلا اجرایی نمی‌شود

معاون وزیر اقتصاد رسانه‌ها را از گمانه‌زنی درباره قیمت سوخت در سال ۹۳ برخذر داشته و با غلط دانستن تمامی قیمت‌های اعلام شده تاکنون،گفته:در خصوص فاز دوم هدفمندی باید منتظر مصوبه مجلس ماند و دولت پس از آن قیمتهای رسمی را اعلام می‌کند

در اخبار بورسی اعضای کمیسیون فرعی شورای عالی بورس جلسه ای داشته اند،در این جلسه  ضمن بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود درخصوص شرایط بازار سرمایه، بر اتخاذ راهکارهای لازم و فوری برای حمایت از بازار تأکید کردند. انتشار اوراق اختیار فروش تبعی، انتشار اسناد خزانه اسلامی، تامین مال پروژهای ساختمانی با استفاده از نهادهایی مانند صندوق‌های زمین و ساختمان، هماهنگی سازمان با سهامداران عمده برای حمایت از بازار و تقویت بازار اولیه و کم کردن تمرکز بر بازار ثانویه، ازجمله اقدامات و راهکارهایی بود که در جلسه اخیر کمیسیون فرعی شورای عالی بورس، مطرح و مقرر شد اجرایی کردن آنها در دستور کار قرار گیرد.

اعضای کمیسیون فرعی شورای عالی بورس در این جلسه، نوسان را جزء ذات بازار بورس دانسته و با اشاره به اینکه بازار از نقدشوندگی و عملکرد مناسبی در بلندمدت برخوردار بود و جای هیچگونه نگرانی درخصوص بورس وجود ندارد، به سهامداران حقیقی توصیه کردند صرفا براساس تحلیل و به دور از هرگونه شتابزدگی، تصمیم گیری کنند.

در خبری دیگر جمعی از فعالان و کارشناسان بازار سرمایه با ارسال نامه ای سرگشاده به هیات رییسه مجلس شورای اسلامی خواستار حمایت همه جانبه نمایندگان مجلس در تصویب لوایح بودجه دولت در روزهای آینده شده اند.

در اخبار اقتصادی-سیاسی شرکت‌های ملی نفت و نفتکش ایران از فهرست تحریم‌ آمریکا خارج شدندمدیرعامل شرکت ملی نفتکش گفته از این پس مانعی در ارائه پوشش‌های بیمه‌ای، خدمات بانکی و دیگر خدمات مرتبط با کشتیرانی بین‌المللی وجود ندارد

بزرگترین هیات اقتصادی فرانسه متشکل از نمایندگان 110 شرکت بزرگ ابتدای فوریه وارد ایران خواهد شد.در این هیات نمایندگانی از 110 شرکت بزرگ فرانسه از بخش‌های مختلف اقتصادی این کشور از جمله صنعت خودرو، صنعت قطعه، نفت، بانکداری و حمل و نقل حضور خواهند داشت.

رییس مجلس کره جنوبی نیز برای مذاکرات برای همکاری بیشتر وارد ایران شده است

هیات بزرگ اقتصادی کنفدراسیون اتاق های بازرگانی آسیا و اقیانوسیه برای توسعه تجارت و سرمایه گذاری با ایران عازم تهران شد. این هیات بزرگ اقتصادی امروز عازم تهران شد و در این سفر سه روزه فرصت های تجاری و سرمایه گذاری در ایران را بررسی می کند

امروز تمامی گروه های قرمز رنگ بودند و تعداد نمادهای مثبت بازار به 20 نماد هم نرسید.

در پتروشیمی ها خبرها حاکی ست که نرخ خوراک فردا یا در چند روز اینده نهایی می شود.در حالی بسیاری در تلاش برای تعیین نرخ خوراک 15 یا حتی بیشتر برای پتروشیمی ها هستند که گفته می شود در نهایت 10 سنت برای خوراک آنها تعیین می شود که اگر این نرخ هم تعیین شود پتروشیمی ها به لحاظ روانی مثبت خواهند شد

مدیر عامل هلدینگ گسترش نفت و گاز پارسیان نیز گفته نرخ خوراک پتروشیمی ها از 8 تا 10 سنت فراتر نخواهد رفت.پارسان در معاملات امروز خیلی خوب حمایت می شد

 

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی نیز امروز گفت: کمیسیون تلفیق در صدد است نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را به گونه‌ای تنظیم کند تا بورس و سرمایه‌گذاری در کشور دچار رکود نشود و هم این نرخ بتواند از رانت خواری در صنعت پتروشیمی جلوگیری کند

بانکی ها با دو خبر طرح افزایش سرمایه آنها و تاکید بر آن توسط وزیر اقتصاد و همچنین واریز بخشی از پول های بلوکه شده ایران به حساب برخی از آنها همراه هستند.وبملت با صف فروش روبرو بود که با حمایت حقوقی ها جمع اوری شد.وتجارت که در اواخر همین ماه افزایش سرمایه 100 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها دارد صف فروش شد که در این نماد نیز حقوقی ها خرید خوبی داشتند.گفته می شود بانک تجارت برای حمایت از برخی سهام بازار مقداری نقدینگی وارد بازار خواهد کرد

در سنگ آهنی ها کچاد با توجه به بیمه سهم مثبت بود.در این گروه رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن بار دیگر با انتقاد از پرداخت حق انتفاع 30 درصد بر روی این معادن گفته: متاسفانه توجیه فنی و اقتصادی لازم از سوی کارشناسان دولتی در این خصوص انجام نشده است.

ساختمانی ها با افت شدید قیمت ها ضرر های بعضا بیش از 50 درصدی را به سهامداران خود تحمیل کرده اند.پی بر ای این گروه به زیر 6 و برخی از آنها به زیر 4 نیز رسیده است. در این گروه امروز مصوبه آزادسازی نقل و انتقال مسکن مهر از سوی معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد

در حوزه حمل و نقل معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از اعلام آمادگی ۵ خط کشتیرانی خارجی برای بازگشت به بنادر ایران خبر داده است

خودرویی ها اولین گروهی هستند که با فشار عرضه ها صف فروش می شوند. سهم های بنیادی و غیر بنیادی این گروه در حال سقوط هستند.

در این گروه مدیرعامل سابق ایران خودرو در رابطه با نرخ خودرو گفته: در شرایط فعلی کشور، افزایش قیمت خودرو منطقی نبوده و نیازی به افزایش این نرخ نیست.

 

 

 

پرشین تحلیل –بهمن ماه 92

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
خبری تحلیلی بازار بورس و سرمایه سیگنال خرید و فروش سهام
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3913
  • کل نظرات : 2034
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 3861
  • آی پی امروز : 70
  • آی پی دیروز : 70
  • بازدید امروز : 254
  • باردید دیروز : 264
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 1,865
  • بازدید ماه : 5,670
  • بازدید سال : 22,116
  • بازدید کلی : 1,299,867