loading...
اخبار و تحلیل بازار بورس و سهام و سهامیاب
کارشناس بازدید : 69 شنبه 19 بهمن 1392 نظرات (0)

شاخص کل بورس در اولین روز کاری هفته افت 1147 واحدی را تجربه کرد و به کانال 81 هزار واحدی سقوط کرد.تنها 66 واحد تا سقوط به کانال 80 هزار واحدی فاصله دارد.نماد معاملاتی فارس با 132 واحد،فولاد با 128 واحد و اخابر با 116 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.شاخص کل فرابورس نیز 33 واحد افت را تجربه کرد.

ارزش کل معاملات بازار به 166.2 میلیارد تومان رسید که 116.3 میلیارد تومان آن به بازار بورس و مابقی به بازار فرابورس تعلق داشت.

 

بازار در حالی امروز با فشار بسیار سنگین عرضه ها روبرو بود که نزدیک ساعت 11 خبر مهم توقف تمامی نمادهای پتروشیمی را شاهد بودیم.ناظر بازار اعلام کرد که تمامی نماد های معاملاتی شرکتهای پتروشیمی و هلدینگی های مرتبط ، با توجه به بررسی اثر افزایش نرخ خوراک طبق قانون بودجه سال 1393 و شفاف سازی و اطلاع رسانی به بازار، متوقف شدند.این اولین شوک خبری این تصمیم هیجانی مجلس بر بازار بود و به نظر چاره ای نیز نبود.

بازار امروز نیز با توجه به شرایط نامناسب معاملات روز چهارشنبه بی رمق ومنفی به پایان رسید.شاید کمتر کسی فکر می کرد که در زمان گشایش های سیاسی و کاهش قابل توجه ریسک سیستماتیک ، بازار سرمایه با خود تحریمی ها و اتخاد تصمیمات هیجانی و نا بجا به این روز بیفتد.هستند سهامداران حقیقی بسیاری که با اعتماد به بازار سرمایه ،بخش مهمی از سرمایه خود را در بورس سرمایه گذاری کرده اند ولی حالا سرمایه آنها به تدریج در حال آب شدن است.در این شرایط شاید اگر توصیه به حفظ سهام داشته باشیم یا پیشنهاد خرید تدریجی و پله ای را داشته باشیم از سوی بسیاری از شما مواخذه شویم ولی در این شرایط که بازار منفی ست پیشنهاد می کنیم حتما هر روز نگاهی به میزان خرید و فروش حقیقی ها و حقوقی ها داشته باشید.بی شک در این بازار هیجانی و بسیار منفی حقوقی ها بسیار آرام و بی سرو صدا در حال خرید هستند و حقیقی ها فروشنده های اصلی می باشند.حقوقی دید بلند مدت و میان مدت دارد و مسلما تابع صف نشینی نیست! وقتی من و شما در صف های فروش قرار می گیریم حقوقی به تدریج و روزانه در قیمت های منفی خرید می کند تا به نقطه ای می رسد که بازار به تعادل می رسد و بعد از آن با بررسی شرایط تصمیم مناسب می گیرد، مسلما در روزهای مثبت و هیجانی همین حقوقی ها به تدریج سهام خریداری شده در روزهای منفی را به ما و در صف های خرید می فروشند.بارها توصیه کرده ایم تحلیل محور باشید نه هیجان محور ولی کاربران زیادی هستند که عنوان می کنند که تحلیل در این شرایط معنی ندارد و در این زمینه صحبت نکنید.متاسفانه هیجان زدگی در بورس ما به یک فرهنگ تبدیل شده است و درست کردن آن هم به این راحتی ها نیست! و وقتی این وضعیت بر بازار بورس ما حکمفرماست بله دقیقا می توان نتیجه گرفت که تحلیل در این شرایط معنی ندارد.

خیلی قصد نصیحت در این شرایط که مسلما سهامداران حال و روز خوشی ندارند،نداریم.متاسفانه سهامداران گروه های مختلف باید به پای یک تصمیم غیر حرفه ای برای یک صنعت بسوزند.گروه های مختلف بازار که هیچ ارتباطی با نرخ خوراک ندارند این روزها با صف فروش دست و پنجه نرم می کنند و این اتفاق فقط در یک کلمه خلاصه می شود و آن هم افزایش حس «بی اعتمادی» به بازار و مسئولان است!حتی مجلس نیز قول حمایت از بازار بورس را داده بود و نائب رئیس مجلس نیز به تالار بورس رفت و گفت از بازار حمایت می کنیم و سهامداران نیز نگران نباشند.وقتی سهامدار به یک سری اتفاقات عجیب روبرو می شود به طور کامل اعتماد خود به بازار و مسئولین را از دست می دهد و باید گفت بازار ما و در کل اقتصاد ما با همین اعتماد مردم رونق می گیرد و وقتی این عامل مهم نباشد فاجعه رخ می دهد.

در این شرایط که همه نمادها در گروه های مختلف با افت قیمت و صف فروش روبرو هستند صحبت از شرایط بنیادی شاید فایده ای نداشته باشد و بهتر است بیشتر در مورد خبرهای مربوط به مصوبه جنجالی مجلسی ها صحبت کرد.

یکی از خبرگزاری ها در مورد شرایط فعلی بازار سرمایه و تصمیم نرخ خوراک 15 سنتی مطلبی نوشته است :

با وجود رایزنی‌های گسترده صورت گرفته میان کارشناسان و مسوولان و ارسال نامه‌های سرگشاده به رئیس مجلس، نمایندگان ملت در جلسه روز سه‌شنبه در کنار بهت سرمایه‌گذاران و حاشیه‌های فراوان در خصوص نرخ خوارک شرکتهای پتروشیمی تصمیم‌گیری کرده و به افزایش 15 سنتی خوراک پتروشیمی‌ها رای دادند.

به این ترتیب شایعات مطرح شده درباره افزایش قیمت خوراک شرکتهای پتروشیمی به وقوع پیوست و نمایندگان مجلس بدون توجه به منافع سرمایه گذاران خرد تصویب کردند که قیمت پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی حداقل 15 سنت باشد که این افزایش چندین برابری باعث تعجب همگان شده است

این تصمیم به مذاق سرمایه‌گذاران خوش نیامد و بازار سرمایه از این تصمیم استقبال نکرد به طوری که این خبر صنعت پتروشیمی و سایر صنایع بورس را به شدت تحت تاثیرخود قرار داد

این در حالی است که بازار سرمایه در هفته‌های گذشته و با انتشار اخبار مرتبط با احتمال افزایش قیمت خوراک شرکتهای پتروشیمی ملتهب شده بود و نمایندگان مجلس نیز به وضوح تاثیر ابهامات بودجه سال 93 را بر بورس تهران مشاهده کرده بودند اما با وجود تمام تلاشهای صورت گرفته از سوی فعالان بازار سرمایه و رایزنی با نمایندگان مجلس، با پیشنهاد احمد توکلی افزایش 15 سنتی قیمت خوراک تصویب شد.

به این ترتیب برخی مسوولان و کارشناسان بورس به این تصمیم اعتراض کرده و برخی نمایندگان مجلس در صدد لغو مصوبه و برگزاری مجدد رای‌گیری هستند.

اعتراض نمایندگان مجلس به افزایش نرخ خوراک

بر این اساس برخی نمایندگان به این تصویب اعتراض کرده و تذکراتی را در صحن علنی مطرح کردند به طوری که عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: پیشنهادی مبنی بر نحوه تعیین قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها که روز گذشته به طور غیرقانونی مطرح شد، مشکلاتی برای بازار سرمایه به وجود آورد.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگانی که مدام از ثبات قیمتها در مجلس صحبت می‌کنند با پیشنهاد خود اصلی‌ترین صنعت کشور یعنی صنعت پتروشیمی را با مشکل مواجه کردند.

وی با اشاره به قیمت خوراک پتروشیمی‌ها در کشورهای مختلف گفت: بیشترین قیمت خوراک پتروشیمی‌ها مربوط به روسیه است که هر متر مکعب گاز 13 سنت است ما چطور می‌خواهیم آن را 15 سنت تعیین کنیم.

مصوبه مجلس به صورت شکلی و محتوایی ایراد دارد

محمدرضا پورابراهیمی- نائب رئیس کمیسون اقتصادی مجلس - هم با بیان اینکه در خصوص این مصوبه چندین بار تذکر داده شد، در این خصوص گفت: به عقیده من مصوبه افزایش خوراک شرکتهای پتروشیمی به صورت شکلی و محتوایی ایراد دارد.

وی توضیح داد: شکلی از آن جهت که نمایندگان مجلس در حال بررسی بند مربوط به نحوه قیمت گذاری خوراک پتروشیمی ها بودند و در مصوبه، کمیسیون قیمت‌گذاری خوراک شرکتهای پتروشیمی را به دولت واگذار کرده و اعلام کرده بودیم که دولت در این خصوص تصمیم گیری کند.

وی ادامه داد: همچنین در لایحه اشاره شد که قیمت پایه خوراک گاز و پتروشیمی در چارچوب قانون به گونه‌ای تعیین شود که نرخ بازده داخلی ارزی آنها 25 درصد باشد بنابراین با این رویکرد یک تصمیم کلی گرفته شده بود و قرار نبود نرخ یا عددی در خصوص قیمت گاز تصویب شود.

وی با بیان اینکه پیشنهادی توسط یکی از نمایندگان در صحن مجلس مطرح شد، اظهار کرد: تبصره یک ماده 186 آیین نامه داخلی مجلس عنوان می کند تنها پیشنهاداتی که توسط نمایندگان و کمیسیون‌ها در زمان مقرر دریافت و به چاپ رسیده و مشروط به عدم مغایرت با قانون برنامه باشد قابل طرح است.

وی اضافه کرد: لذا آنچه که روز گذشته مطرح شد با تبصره یک ماده 186 آیین نامه داخلی مغایر بود و نیاز به طرح نداشت و آئین نامه داخلی رعایت نشد. بنابراین تذکراتی در این خصوص داده شد که رئیس مجلس این تذکرات را وارد ندانست.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه اشکالاتی از نظر شکلی در این مصوبه وجود دارد، عنوان کرد: از نظر محتوایی نیز اشکالاتی به این مصوبه وارد است زیرا در سالهای گذشته نرخ هر متر مکعب گاز 700 تومان بود و افزایش این میزان به 15 سنت به شکلی بازار را دچار چالش می کند و باید نظر کارشناسی کمیسیون صنایع و اقتصادی در این خصوص اخذ شود.

به گفته ی پورابراهیمی با رایزنیهای صورت گرفته مقرر شده بود که قیمت خوراک شرکتهای پتروشیمی بین 10 تا 15 سنت و میانگین به قیمت 12 سنت تصویب شود و این قیمت مبنای منطقی‌تری برای تصمیم گیری داشت و تصمیم گیری می توانست بر اساس آن صورت گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا پیشنهادات کمیسیون‌ها در این خصوص به تصویب نرسید، گفت: پیشنهادات کمیسیون‌های مختلف در این خصوص وجود داشت اما به دلیل اینکه پیشنهاد اولیه رای آورد، عملا دیگر پیشنهاد سایر موارد مطرح نشد و پیشنهاد اول که 15 سنت بود به تصویب رسید.

پیگیری موضوع از سوی نمایندگان

پورابراهیمی در ادامه از پیگیری نمایندگان مجلس در این خصوص خبر داد و گفت: نامه‌ای در روز گذشته از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس مطرح شد که در آن نحوه رای گیری در خصوص نرخ خوراک شرکتهای پتروشیمی مورد اعتراض قرار گرفت ولی تذکر این نامه وارد نشد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر قیمت 15 سنت برای خوراک شرکتهای پتروشیمی به تصویب رسیده است ولی این موضوع از سوی نمایندگان در حال پیگیری است تا به شکلی در خصوص نرخ خوراک شرکتهای پتروشیمی تصمیم‌گیری شود.

امکان لغو مصوبه از سوی شورای نگهبان

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه نظر کارشناسان در این خصوص ارائه می شود، خاطرنشان کرد: تنها راه حل این موضوع اظهار نظر شورای نگهبان است زیرا اگر شورا این مصوبه را مغایر با آیین نامه بداند امکان برداشتن آن وجود دارد.

وی ادامه داد: بنابراین پیگیری‌های لازم از سوی نمایندگان مجلس در حال انجام است و نامه‌ای در این خصوص ارائه شده است که آیا امکان دارد با قبول کردن رئیس مجلس رای گیری مجددی صورت گیرد؟ در غیر اینصورت اگر شورای نگهبان مصوبه را تایید نکند، مصوبه به صحن علنی مجلس بازمی گردد و مجددا مورد تصویب قرار می گیرد.

علاوه بر نمایندگان مجلس، مسوولان بورس هم به این تصمیم معترض بوده و عنوان کردند که بازار سرمایه انتظار تصویب خوراک 15 سنتی را از نمایندگان مجلس نداشته است و اتخاذ اینگونه تصمیمات خواسته یا نا خواسته در خروج سرمایه‌ها از بورس تاثیرگذار است.

تاثیرات افزایش نرخ خوراک اطلاع رسانی شده بود

محمدرضا عربی - معاون نظارت بر ناشران سازمان بورس - درخصوص افزایش نرخ خوراک شرکتهای پتروشیمی گفت: بازار سرمایه تمام تلاش خود را در این خصوص انجام داد و در مورد نحوه تصمیم گیری خوراک شرکتهای پتروشیمی به دولت، نمایندگان و اعضای کمیسیون اطلاع‌رسانی کرد که تصمیم آنها چه تاثیری در صنعت پتروشیمی که یکی از صنایع لیدر بازار است، می گذارد.

وی ادامه داد: به این ترتیب تاثیر این تصمیمات به صورت رسمی و غیر رسمی اطلاع رسانی شده و تا حدودی این موضوع در کمیسیون های مختلف به جمع بندی رسیده بود.

عربی در مورد علت اتخاذ این تصمیم توسط نمایندگان مجلس گفت: به هر حال علی رغم اطلاع رسانی‌های صورت گرفته، نمایندگان مجلس این تصمیم را اتخاذ کرده و تاثیر آن را در بازار سرمایه مشاهده کردند.

بازار سرمایه انتظار این مصوبه را نداشت

وی یادآور شد: این در حالی است که انتظار بازار سرمایه این بود که نرخ خوراک شرکتهای پتروشیمی با فرمولی تصویب شود که هم منافع دولت مدنظر قرار گیرد و هم از صنعت پتروشیمی که از صنایع مهم بورس بوده و دارای ارزش افزوده است، حمایت شود.

معاون سازمان بورس عنوان کرد: بنابراین با واکنشی که بازار سرمایه در روز چهارشنبه به این مصوبه نشان داد این نکته را بیان کرد که انتظار تصویب این اعداد را نداشته است و بازار سرمایه امیدوار بود که اعداد پایین‌تر و فرمول مناسب‌تری در این خصوص تصویب شود تا به رشد و شکوفایی صنعت پتروشیمی کمک کند.

وی در مورد پیش بینی آینده بازار سرمایه در سایه این مصوبه گفت: در حال حاضر نمی توان پیش بینی کرد که بازار سرمایه به روند صعودی باز می‌گردد یا نه ولی واکنش بازار به این مصوبه نشان داد که مردم انتظار تصویب قیمت 15 سنتی را برای خوراک شرکتهای پتروشیمی نداشتند و امیدوار بودند که نرخهای پایین‌تری مصوب شود بنابراین انتظار سهامداران از مجلس براورده نشد و از تصمیم مجلس در بازار سرمایه استقبال نشد.

تاثیرات اینگونه تصمیمات بر بازار سرمایه

به گفته عربی، اتخاذ اینگونه تصمیمات خواسته یا نا خواسته در خروج سرمایه‌ها از بورس تاثیرگذار است زیرا صنعت پتروشیمی یک صنعت پیشتاز و لیدر در بورس بوده و سهامداران هم به دلیل جایگاهی که این صنعت در اقتصاد دارد انتظار داشتند که بتوانند که در این صنعت منافعی داشته باشند بنابراین اینگونه تصمیمات باعث می شود که ناخودآگاه برخی سرمایه‌گذاران حداقل از این صنعت انتظار سودآوری دلخواه خود را در آینده نداشته باشند.

شرکتهای سنگ آهنی شرایط بهتری دارند

معاون ناشران سازمان بورس در خصوص افزایش بهره مالکانه شرکتهای سنگ آهنی گفت: شرکتهای سنگ آهنی به مراتب شرایط بهتری از شرکتهای پتروشیمی دارند زیرا عددی که دولت در این خصوص اعلام کرده بود در مجلس تعدیل شد و این موضوع شرایط بهتری را برای آنها ایجاد کرد.

وی یاداور شد: این در حالی است که شرکتهای سنگ آهنی نیز باید اعداد و ارقام خود را محاسبه کرده و این تاثیرات را در بودجه سال آینده اعلام کنند ولی به نظر می‌رسد که تاثیرات آنها از شرکتهای پتروشیمی کمتر باشد.

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری ملی نیز که نامه‌ای در خصوص قیمت خوراک شرکتهای پتروشیمی به رئیس مجلس ارسال کرده بود، از این تصمیم شگفت زده شده و به صراحت این تصمیم را ضد اشتغال، ضد تولید، ضد رشد اقتصادی و ضد سیاستهای اصل 44 اعلام کرد.

بین دولت، مجلس و سرمایه‌گذاران تضاد منافع وجود دارد

علیرضا عسگری مارانی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران درخصوص افزایش نرخ خوراک شرکتهای پتروشیمی با بیان اینکه نمی دانم چرا این مصوبه به تصویب رسید، گفت: تصویب این مصوبه نشان داده که متاسفانه ما بین دولت، مجلس و سرمایه گذاران تضاد منافع وجود دارد و آقایان تصور می کنند که اگر نرخ گاز افزایش یابد، منافع ملی را رعایت کرده‌اند در صورتیکه ما فکر می کنیم منافع ملی این است که تولید افزایش یافته و اشتغال ایجاد شود که در این خصوص اختلاف نظر وجود دارد.

وی ادامه داد: بنابراین وجود این اختلاف نظر باعث شد که در روز سه شنبه بدون اینکه نامه‌ای مکتوب پیش روی نمایندگان مجلس قرار گیرد،یکی از نمایندگان به دلیلی که مشخص نیست چه بوده است، قیمت 15 سنت را مطرح کرد و چون پیش فرض را بر این گرفتند که کمیسیون تلفیق این قیمت را تصویب کرده است، لذا این مصوبه به تصویب رسید.

وی اظهار کرد: برخی نمایندگان در جلسه اعلام کردند که مصوبه اشکال دارد ولی متاسفانه رئیس مجلس این اشکال را وارد ندانستند و رای گیری را انجام دادند و نمایندگان نیز این قیمت را پذیرفتند در صورتیکه که اگر کمیسیون تلفیق این مصوبه را قبول نمی کرد،مصوبه دو سوم رای می آورد.

این فعال بازار سرمایه عنوان کرد: این در حالی است که قیمت حداقل 15 سنتی با نرخ بازدهی داخلی ارزی سرمایه گذار 25 درصد در تضاد است زیرا اگر پروژه با 25 درصد بازدهی حرکت کند کف قیمت 15 سنت معنا ندارد زیرا برخی از پتروشیمی ها به دستور مجلس در مناطقی تاسیس شدند که توجیح اقتصادی نداشته است.

وی گفت: بنابراین نمی دانم نمایندگان مجلس چطور این تصمیم را گرفتند اما تنها این را می دانم که تضاد منافع در کشور وجود دارد به طوری که ما می گوییم پول، ثروت و مدیریت در خدمت تولید، توسعه و اشتغال است ولی آنها معلوم نیست که چگونه فکر می‌کنند.

این تصمیم قطع به یقین تورم‌زا است

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران با بیان اینکه اگر بازار ثانویه به درستی فعالیت نکند، سرمایه به سمت دلار، ارز و کالاهای تورم زا می رود، معتقد است: تصمیمی که گرفته شد قطع به یقین تورم زا بوده و تاثیرات آن ضد اشتغال، ضد تولید، ضد رشد و توسعه اقتصادی و ضد سیاستهای اصل 44 است که خود مجلس مصوب کرده است.

مارانی با بیان اینکه اقدام نمایندگان مجلس خلاف اصول اولیه است، یادآور شد: در بازار سرمایه با شفافیت کامل نرخ خوراک شرکتهای پتروشیمی را دنبال می کردیم و زمانی که در کمیسیون تلفیق نرخ بازدهی داخلی ارزی سرمایه گذار 25 درصد تعیین شد خوشحال شدیم اما چند نفر از آدمهایی که معلوم نیست فکر و ذهنشان چیست در دقیقه 90 یک دست نویس را با حاشیه روی صحن مجلس آوردند و متاسفانه رئیس مجلس نیز این پیشنهاد را تصویب کرد.

وی یاداور شد: زمانی که خبرهای خوبی در این خصوص مطرح شد بازار سرمایه مثبت شده و سهامداران خیالشان از صنعت پتروشیمی راحت شد ولی این تصمیم ناگهانی بازار سرمایه را با مشکل مواجه کرد.

این تصمیم موجب از بین رفتن اعتماد سرمایه گذاران می شود

به گفته این فعال بازار سرمایه،این تصمیم ضد شفافیت بوده و موجب می شود که اعتماد سرمایه گذاران از بین برود و دیگر سرمایه گذاران نگاه بلند مدتی به بازار سرمایه نداشته باشند.

وی تاکید کرد: بنابراین 40 میلیون سهامدار عدالت با 6 میلیونی که کد سهامداری دارند سعی می کنند که از طریق این شبکه اجازه ندهند که چنین نمایندگانی در مجلس حضور داشته باشند زیرا نگاه آن‌ها نگاه مساله‌ساز است.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه گذاران همه سختیها را تحمل کرده و زیر بار تمام فشارها می رود ولی سهامداران واقعی سعی می کنند که به سمت بازارهای موازی حرکت نکنند.

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران به سهامداران توصیه کرد که ذره‌ای صبور باشند و با دقت و هوشیاری این مصادیق را رصد کنند.

بر اساس این گزارش ، تعیین نرخ 15 سنتی هر متر‌مکعب گاز مصرفی صنایع پتروشیمی با اینکه تکلیف برخی استراتژی‌های سرمایه‌گذاری را مشخص کرد اما به نظر می‌رسد که همچنان با توجه به واکنش‌های آتی پتروشیمی‌ها در افزایش نرخ تولیدات خود و افزایش فشار بر صنایع پایین‌دستی و حتی گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر واردات گاز مصرفی از کشورهای همسایه، چالش موجود پایان نیافته باشد.

این در حالی است که بازار سرمایه به این خبر واکنش شدید نشان داد و تصویب این مصوبه در مجلس موجب بی اعتمادی سرمایه گذاران و خروج آنها از بازار سرمایه شد؛ با این حال شنیده می شود که دولت نیز با این نرخ مخالف است و در راهروهای مجلس نیز همچنان سخنان مخالف به گوش می‌رسد.

به این ترتیب به گفته کارشناسان برای جلوگیری از بی اعتمادی سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در بورس و نیز جلوگیری از زیان سهامداران و بازگشت بورس به روزهای مثبت بهتر است در این مصوبه تجدید نظر شده و شورای نگهبان برای رعایت منافع سرمایه گذاران و نیز جلوگیری از سرازیر شدن نقدینگی به سمت بازارهای سکه و ارز، از تصویب این مصوبه خودداری کند تا مصوبه مجددا در صحن مجلس به رای گیری گذاشته شود.

همچنین با تلاش‌های صورت گرفته از سوی نمایندگان مجلس و نیز فعالان بازار سرمایه باید تصمیمات اتخاذ شده همواره در راستای اجرای صحیح سیاستهای اصل 44 و حمایت از بازار سرمایه باشد تا اجزای بازار سرمایه کماکان بتوانند با حضور گسترده در این بازار موجبات رشد و توسعه اشتغال را فراهم کنند.

در اخبار حاشیه ای بازار که با شرایط ایجاد شده هیچ تاثیری بر بازار سرمایه ندارند:

در اخبار سیاسی پس از سفر هیات 100 نفره از شرکت های اقتصادی فرانسه به ایران به دنبال حضور شرکت های ایتالیایی در تهران که بلافاصله بعد ازتوافق ژنو انجام شد،این روزها از برنامه ریزی مدیران دهها شرکت اقتصادی آلمانی برای سفربه ایران طی روزهای آینده خبر می رسد و به نظر می آید آلمانی ها بعد از شنیدن سخنان وزیرخارجه ایران در مونیخ و برلین،دیگر نمی خواهند بیش از این در استفاده از فرصت استثنایی فراهم شده برای از سرگیری روابط با ایران، زمان را از دست داده و از رقیبان خود عقب بمانند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی از ورود هیأت مذاکره کننده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سرپرستی معاون مدیرکل آژانس در امور پادمان‌ها به ایران خبر داد.مذاکرات صبح شنبه آغاز می‌شود و احتمال دارد این مذاکرات دو روزه باشد

در اخبار داخلی رهبر انقلابدر جمع مسئولان و پرسنل نیروی هوایی ارتش سخنرانی کردند وی گفت  :راه حل مشکلات اقتصادی نگاه به بیرون و برداشتن تحریم‌ها نیست ملت ایران اظهارنظرهای بی‌ادبانه مسئولین آمریکایی، دو رویی و نیات پلید آنان را ببیند و دشمن را بشناسد

در اخبار بورسی مرکز پژوهش‌های مجلس برای حمایت از حقوق سهامداران خرد در ایران پیشنهادی داده است.تصمیم نهایی را می گیرند و  وقتی ضرر و زیان های هنگفت به بازار و سهامداران جز زدند بعد به فکر حمایت های بی پایه از بازار می افتند

در گزارش به ظاهر حمایتی مرکز پژوهش ها آمده :

« دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: در سال‌های اخیر، همزمان با بزرگ شدن شرکت‌ها و بازار سرمایه، شکایات متعددی از عدم مراعات حقوق سرمایه گذاران کوچک و سهام داران خرد به مراجع نظارتی از جمله مجلس شورای اسلامی می‌رسند. اگر بپذیریم توسعه پایدار نیازمند جلب اعتماد سرمایه گذاران و تامین مالی است، محدودیت بیش از پیش دسترسی به منابع مالی نیاز به تجمیع منابع پراکنده جامعه را، از طریق جلب اعتماد عمومی نسبت به توزیع منافع ناشی از سرمایه گذاری، پررنگ تر می‌کند.

این گزارش می‌افزاید: از سوی دیگر اجرای برنامه‌های خصوصی سازی در چارچوب سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی منافع عمومی گسترده ای را درگیر می‌کنند و موفقیت آن در گرو حمایت از سرمایه گذاران و امنیت سرمایه گذاری‌هایشان است. در نتیجه ایجاد سیستم حاکمیت شرکتی مناسبی که تامین کننده کارآیی عملیاتی شرکت‌ها و بازده مناسب سرمایه گذاری شهروندان و حفظ حقوق بازیگران کوچک باشد به یک الزام سیاسی و اقتصادی بدل می‌شود.»

فقط حرف.... عمل کجاست؟!

در بازار داخلی چه خبر بود؟

امروز تمامی گروه های بازار تحت تاثیر جو منفی و مخربی که ایجاد شده با افت قیمت و صف فروش روبرو شدند که بعد از توقف نمادهای پتروشیمی و هلدینگی های مرتبط ، تا حدودی خریدها در دیگر گروه ها افزایش یافت.

 اتفاق جالبی برای بازار افتاد و شاهد توقف پتروشیمی ها بودیم.اگر مصوبه جنجالی مجلس در مورد نرخ خوراک بازنگری شود شرایط بهتر خواهد شد.شفاف سازی ها و گزارش های پتروشیمی ها نیز در صورت عدم بازنگری در نرخ خوراک توسط شورای نگهبان،بسیار مهم می باشد.به هر حال توقف نمادها برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر به سهامداران حقیقی  اتفاق مثبتی بود

مقام ناظر بازار گفته احتمال توقف پتروشیمی ها تا زمان تصمیم گیری نهایی شورای نگهبان ادامه وجود خواهد داشت

در این گروه  شیران متوقف نشد. شیران، خوراک مایع مصرف می کند و ال.ای.بی آن هم در نیمه دوم سال از تقاضای خوبی برخوردار است.

خبر دیگر اینکه سرانجام پس از ٧ ماه تعطیلی با توافق انجام شده با پالایشگاه اصفهان، خوراک پتروشیمی اصفهان از دوم بهمن ماه به میزان ٥٧٠٠ بشکه برقرار شده است.

در خودرویی ها صف های فروش سنگین بود.جو منفی بازار و عدم اطمینان از معامله بلوکی وپارس علت افت شدید ایران خودرو به عنوان لیدر این گروه و سایر نمادها می باشد. قطعیت بلوک بانک پارسیان خیلی مهم است .

در این گروه کارشناسان معتقدند که مصوبه اخیر مجلس در مورد افزایش ۵ درصدی تعرفه واردات خودرو به منظور استفاده از درآمد‌ حاصل از آن در تجهیز ناوگان امدادی کشور، قیمت‌ خودروهای خارجی را ۲.۵ درصد افزایش می‌دهد.

امروز ورنا نیز برای اعلام سود سال 93 و تعدیل عایدی سال مذکور متوقف شد.

در هلدینگی ها وبانک و وصندوق نیز به واسطه تاثیر مهم برخی پتروشیمی ها بر سود آنها با توجه به بررسی اثر افزایش نرخ خوراک طبق قانون بودجه سال 1393 و شفاف سازی و اطلاع رسانی به بازار، متوقف شدند

سنگ آهنی ها امروز تا حدودی حمایت شدند. در سنگ اهنی ها خبر امیدوار کننده این است که قرار شده با حکمیت ایمیدرو بهره مالکانه 30 درصدی با شراکت فولادی ها پرداخت شود که طبق برخی شایعات 60 درصد این هزینه به فولادی ها منتقل داده می شود که هنوز فقط در حد شایعه است

در شرکت های تجهیزاتی در مجلس تصویب شد که منابع حاصل از فروش انشعابات برق، گاز، آب و فاضلاب توسط شرکت‌های ذی‌ربط به حساب خاصی که توسط خزانه‌داری کل کشور تعیین می‌شود واریز می‌گردد و صددرصد آن پس از دریافت از حساب مذکور برای طرح‌های توسعه‌ای این شرکت‌ها به مصرف می‌رسد.قبلا این طور برداشت شده بود که این منابع به وزرات نیز و بخشی از آن در جهت پرداخت مطالبات پیمانکاران صرف شود که این به نفع مپنا و بترانس و برخی شرکت های دیگر نمی باشد

قندی ها که در چند روز اخیر بیشتر به دلیل افزایش تعرفه واردات شکر که گفته می شود بیش از 30 درصد است مثبت بودند،تحت تاثیر جو روانی بازار منفی شدند

در بانکی ها تا حدودی تقاضا در قیمت های منفی افزایش یافت و شاهد جمع آوری صف های فروش در شرکت های بنیادی بودیم.وبملت با توجه به احتمال تعدیل مثبت،بیمه شدن سهم و شروع فروش دارایی های مازاد،متعادل بود .

صف فروش وپاسار و وپارس هم جمع آوری شد ولی فشار عرضه ها بالا بود.

بانکی ها در کل شرایط خوبی دارند و بهتر است سهامداران در فروش سهام خود در بانکیها عجله نکنند. طبق گزارش بورس ،بانکی ها با سهم 30 درصدی در صدر شرکت های در حال اخذ مجوز برای افزایش سرمایه هستند..تجارت احتمالا به زودی افزایش سرمایه خود را اعلام کند .صف فروش سهم نیز جمع آوری شد و  متعادل شد

در روغنی های بورسی شاهد صف فروش بودیم.P/Eغبشهر به 3.88 رسید .غمارگ هم با توجه به تعدیل منفی صف فروش بود. شرکت در 12 ماهه واقعی سال مالی منتهی به 30/9/92 مبلغ 1681 ریال به ازای هر سهم محقق کرده است این در حالی ست که آخرین پیش بینی ارائه شده 1905 ریال بوده است ( تعدیل منفی 12 درصدی) برای سال آتی نیز در اولین پیش بینی 1084 ریال اعلام کرده بود

نگاهی کوتاه به معاملات دیگر گروه ها:

تجهیزاتی ها با صف فروش روبرو بودند که فاراک البته با معاملات مثبت به کار خود پایان داد.حفاری نیز از روزها قبل با بی توجهی سرمایه گذاران صف فروش را تجریه می کند و لغو تحریم های آن نیز در روان کردن معاملات سهم تاثیری نداشته است

انفورماتیکی ها یک دست قرمز و یا صف فروش بودند.رکیش سهم متعادل گروه بود.

در ساختمانی ها ، حمل و نقلی ها ،لیزینگی ها ، محصولات كاني غيرفلزي، کاشی ها ،برقی ها ،ماشین آلات ،خودرویی ها ،لاستیکی ها ،پالایشی ها و نفتی ها و کانی های فلزی هیچ سهم مثبتی دیده نشد

 

 

 

پرشین تحلیل –بهمن ماه 92

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
خبری تحلیلی بازار بورس و سرمایه سیگنال خرید و فروش سهام
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3913
  • کل نظرات : 2034
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 3861
  • آی پی امروز : 74
  • آی پی دیروز : 70
  • بازدید امروز : 377
  • باردید دیروز : 264
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 1,988
  • بازدید ماه : 5,793
  • بازدید سال : 22,239
  • بازدید کلی : 1,299,990