loading...
اخبار و تحلیل بازار بورس و سهام و سهامیاب
کارشناس بازدید : 74 یکشنبه 15 دی 1392 نظرات (0)

۱) اولین روز هفته را در حالی آغاز کردیم که ۱ رویداد مهم در پیش داریم. اول اینکه گزارش های ۹ ماهه بیشتری منتشر خواهد شد و بی شک بازار با هر گزارشی به سایر سهام آن گروه واکنش نشان می دهد و در جهت همان گزارش حرکت می کند. دیدیم که گروه دارویی با گزارش دالبر وارد اصلاح P/E و استراحت شد. دومین رویداد این هفته کمیسیون تلفیق مجلس است که از امروز بررسی بودجه را به مدت ۲ هفته آغاز کردند. با مشخص شدن بودجه ، گروه هایی نظیر پتروشیمی و سنگ آهنی شرایط شفاف تری پیدا خواهند کرد. در نتیجه معاملات امروز شاخص کل بورس تهران با رشد ۶۱۳ واحدی موفق به عبور از مقاومت ۸۸٫۲۰۰ واحدی شد و  به رقم ۸۸٫۹۲۶ واحدی رسید. نماد های معاملاتی پارسان با ۱۲۵+ ، تاپیکو با ۱۲۳+ ، فارس با ۱۱۸+ ، فارس با ۱۰۱+ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص گذاشتند. در سوی مقابل اخابر و حکشتی ۱۰۰ واحد از رشد بازار را خنثی کردند تا شاخص امروز نتواند قله ۸۹٫۰۰۰ واحدی را لمس کند. فرابورس رشد جزئی ۱٫۷ واحدی را تجربه کرد و به رقم حدود ۸۸۰ واحدی رسید. میدکو عامل اصلی رشد شاخص این بازار بود. ارزش معاملات امروز به مرز ۶۰۰ میلیارد تومان رسید که ۴۶۵ میلیارد تومان از این معاملات در بازار بورس ثبت شد. امروز شنفت و خودرو با معاملات سنگین ۵۰٫۷ و ۴۴٫۷ میلیارد تومانی ، حدود ۱۵% از معاملات کل بازار را به خود اختصاص دادند. از دیگر نماد های پر حجم بازار می توان به فاذر ، شبندر و ثباغ اشاره داشت. گروه های انفورماتیک ، ساختمانی و هلدینگ های پتروشیمی در صدر توجه بازار بودند.

 

 

2) حواشی بازار :

 

الف) در حوزه مسائل سیاسی عراقچی در پاسخ به این سؤال که آیا ۲۰ ژانویه زمان اجرای توافق ژنو است، افزود چنین تاریخی وجود دارد اما از آنجا که سازوکار اجرای توافق هنوز تکمیل نشده و مواردی باقی مانده است نمی‌توان این تاریخ را به عنوان زمان قطعی اعلام کرد. کارشناسان ۲ طرف بر روی یکی دو مورد نتوانسته ‌اند به جمع ‌بندی برسند و اختلاف ‌نظرهایی وجود دارد که تلاش می‌ کنیم در تماس‌ های آینده این موارد باقیمانده را حل کنیم.

 

ب) روز گذشته هیئت پارلمانی ایتالیا وارد تهران شد. رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ایتالیا در رابطه با این سفر گفت : ایران تلاش دارد روابطش را با کشور ایتالیا، از طریق وزارت خارجه و با روابط دیپلماتیک رسمی و هم از طریق مجلس شورای اسلامی توسعه دهد.

 

ج) عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از پیش بینی درآمد ۳٫۸۸۰ میلیارد تومانی دولت از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در لایحه بودجه ۹۳ خبر داد و گفت: فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها از نیمه دوم سال ۹۳ اجرایی خواهد شد.

 

د) مدیر عامل بورس تهران ضمن هشدار به سرمایه گذاران در خصوص خریداری سهم با مطالعه، انتقاداتی نسبت به عدم پیش بینی رفتار بودجه ای دولت وارد کرده و گفته: دولت باید در خصوص نرخ خوراک گروه پتروشیمی و سایر متغیرهای مهم تدبیری اتخاذ کند که بازار سرمایه بتواند آنها را پیش بینی کند.

 

ه) در بازارهای جهانی، در حالی فلزات اساسی رشد قیمت را تجربه می کردند که در آخرین ساعات با افت قیمتی به کار خود پایان دادند. بطوری که مس به کمتر  از ۷٫۴۰۰ دلار در هر تن رسید و در ۷٫۳۵۰ دلار متوقف شد. سرب به ۲٫۱۵۸ دلار در هر تن بازگشت و روی هم به افت بیش از ۱۰۰ دلاری به محدوده ۲٫۰۴۰ دلاری رسید. اما در طلا شاهد افزایش نرخ این فلز گرانبها بودیم بطوری که در پایان معاملات طلا به ۱٫۲۳۷ دلار در هر اونس رسید.

 

3) امروز در ادامه روند مثبت معاملات روز چهارشنبه شاهد رشد قیمت در گروه پتروشیمی ، خصوصا هلدینگ های این گروه بودیم. پتروشیمی هایی که همچنان در انتظار تعیین تکلیف نرخ خوراکشان هستند و امروز به مدد شنیده هایی مبنی بر نرخ بین ۸ – ۱۰ سنتی آرامش بیشتری را تجربه می کردند. خبرگزاری فارس باز هم خبری در زمینه نرخ گاز منتشر کرد که بر مبنای آن رئیس کمیته پتروشیمی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اعلام اینکه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها عین عدالت است، اعلام نموده بود نرخ ۱۸ سنت توجیه دارد. موید حسینی صدر در ادامه گفته بود:  قیمت ۱۸ سنت برای خوراک گاز پتروشیمی ها در حد پیشنهاد است و هنوز نهایی نشده است. وی با اشاره به این که پیشنهاد تعیین قیمت خوراک پتروشیمی ها در کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهایی و به کمیسیون تلفیق ارسال شده است گفت: پس از نظر نهایی کمیسیون تلفیق، تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها در صحن علنی مورد بررسی قرار می گیرد که با توجه به لزوم طی شدن مراحل کارشناسی بنظر می رسد قیمت قطعی تا ۲ ماه آینده روشن شود.

 

4) امروز در خبری شنیدیم که قرار است تعرفه واردات خودروهای تجاری افزایش یابد بگونه ای که بیشترین تغییر در تعرفه خودروهای تجاری مربوط به خودروهای ساخت داخل مانند کامیون‌ها است و تصمیم گرفته شد تعرفه واردات این محصولات تا حدود ۱۰% افزایش یابد. در گروه خودرو، شرکت ایران خودرو  با حجم معاملات بسیار بالا و ۱۲۵ میلیونی روبه رو شد که یکی از فروشندگان اصلی آن سرمایه گذاری صنعت و معدن بود گویا قضیه فروش بلوک بانک پارسیان این شرکت قطعی شده است، مذاکرات کارشناسی در مورد انرژی هسته ای که در آینده نزدیک صورت خواهد گرفت بر روند معاملات این گروه تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.

 

5) در گروه فلزی مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان از سهم ۵۲ درصدی تولید فولاد خام کشور طی ۹ ماه سال جاری خبر داد و گفت: تولید در نواحی مختلف این شرکت با رشد ۵ تا ۱۰ درصدی همراه بوده است به طوری که کارکنان پرتلاش ناحیه آهن سازی با تولید ۵ میلیون و ۵۸۳ هزار و ۹۵۰ تن گندله به میزان ۵% نسبت به برنامه پیش‌ بینی شده و ۱۸% نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته ‌اند. به زودی سهام شرکت فولاد هرمزگان در بازار عرضه اولیه می شود. سیاسیت تقسیم سود شرکت مشخص نیست اما با فرض تقسیم سود ۸۰ درصدی ، فولاد می تواند از این محل بین ۸ تا ۱۰ تومان بر سود خود بیافزاید. محدوده ۵۱۰ – ۵۲۰ تومان اولین محدوده مقاومتی سهم می باشد. امروز کالسیمین با نوسانات مثبت همراه شد در گروه فلزات یکی از شرکت هایی که  گزارش مناسبی دارد فاسمین است. به نظر پوشش خوبی را در فاسمین شاهد باشیم. فاسمین امسال می تواند ۱٫۸۰۰ تا ۲٫۰۰۰ ریال سود بسازد . این روزها شایعات مختلف در بازار گوش به گوش می رسد که در صورت صحت می تواند قیمت های ۱٫۲۰۰ تومانی را برای این سهم به ارمغان بیاورد.

 

6) امروز در گروه بانکی به جزء ۲ بانک پارسیان و گردشگری سایر نماد ها افزایش عرضه ها را تجربه می کردند. در این گروه ، رئیس بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه جدید به بورس، بخشنامه جنجالی واگذاری صرافی، شرکت لیزینگ، دارایی‌ های غیرمنقول مازاد و غیره بانک ‌ها را لغو کرد و دست بانک‌ ها را برای بنگاهداری و کارخانه‌داری باز گذاشت. این خبر خوبی برای بانک های کشور می باشد چرا که از این به بعد می توانند از طریق سرمایه گذاری ها در هر حوزه به درآمد خود بیافزایند و دیگر درآمد بانک ها به تسهیلات معطوف نمی شود.

 

7) سنگ آهنی ها در شرایطی کاهش نرخ شمش فولاد خوزستان مانع رشد آن ها شده که معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: طی هفته آینده جلسه ای با تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن در مورد وضع عوارض تشکیل خواهد شد. وی گفت :هدف دولت بطور قطع وضع عوارض برای صادرات سنگ آهن خام و کاهش مالیات صادرات برای کنسانتره و گندله سنگ آهن است. طبق گفته این مقام مسئول بطور قطع در بهمن ماه سال جاری تکلیف وضع عوارض بر صادرات سنگ آهن مشخص خواهد شد. این در شرایطی است که وضع عوارض ۱۰ درصدی بر صادرات سنگ آهن خام از نظر دولت قطعی است.

 

8) در گروه سیمانی اکثر نمادها قرمز رنگ بودند و عرضه بر تقاضا در این گروه پیشی گرفت ولی سدشت که افزایش سرمایه ۲۷۰  میلیارد ریالی آن در مرجع ثبت شرک ها به ثبت رسیده است با صف خرید کار خود را دنبال کرد. در این گروه در خبری شنیدیم که قیمت مازوت کارخانه‌های سیمان با گاز برابر شده است، با مصوبه دولت، قیمت هر لیتر مازوت مصرفی کارخانه‌های سیمان که به شبکه سراسری گاز اتصال ندارند، تا پایان ۹۳ و کارخانه‌هایی که به دلیل کمبود گاز در زمستان مجبور به استفاده از مازوت شدند، تا پایان ۹۲ معادل قیمت گاز مصرفی تعیین شد.

 

9) در گروه مخابرات در اواخر وقت شاهد موج تقاضا در اخابر بودیم. اخابری که بعد از رشد قیمتی اخیر ، یک اصلاح منطقی را انجام داده و از نظر تکنیکالی مستعد رشد قیمتی می باشد. محدوده ۳۳۰ تومانی حمایت سهم است و انتظار می رود در صورتی که طی روز های آتی با افزایش تقاضا مواجه شود ، باری دیگر به قیمت های ۴۰۰ تومانی را لمس کند. اما در کنار مخابرات ، همراه هم الگوی تکنیکالی جالبی را تشکیل داده است. همراه با تشکیل الگوی مثلث متقارن ، به زودی به اصلاح خود پایان داده و با داشتن p/e پائین تر از مخابرات ، پتانسیل رشد تا قیمت های ۶٫۰۰۰ تومانی را تا شب مجمع دارد.

 

10) در گروه پالایشی شاهد تعادل در نماد شبندر و روندی خنثی در روند حرکتی نماد های این گروه بودیم. شایعه ای در مورد مالیات بر ارزش افزوده عاملی برای عرضه های سنگین در این گروه بود. گفته می شود شرکت های این گروه گزارش های ۹ ماهه با پوشش های مناسبی را روانه بازار می کنند.

 

11) شرکت سرمایه گذاری بوعلی طی اطلاعیه ای شفاف سازی کرد و بیان داشت که با توجه به تغییرات قیمت و حجم معاملات سهام این شرکت در روز های اخیر ، هیچگونه رویداد با اهمیت موثر بر فعالیت و وضع مالی و نتایج عملکرد شرکت که تاثیر عمده ای بر سود هر سهم در سال مالی منتهی به ۳۰ بهمن ۹۲ داشته باشد رخ نداده است . همچنین هیچگونه رویداد با اهمیتی که بر ساختار سرمایه، تامین منابع مالی، تغییر ساختار مالکیت و سایر اطلاعاتی که موثر باشد، به وقوع نپیوسته است.

 

12) شرکت ایران گچ اولین پیش بینی سود هر سهم برای سال مالی منتهی به ۹۳/۱۰/۱۰ را مبلغ ۱۶۴۰ ریال اعلام کرد که نسبت به سال گذشته ۲% رشد داشته است. شرکت پیش بینی منابع و مصارف ارزی برای سال مالی ۹۳ ، شامل فروش صادراتی ۷۰۳٫۰۶۶ دلار معادل ۲۱٫۰۹۲ میلیون ریال و مصارف ارزی به میزان ۷۰۳٫۰۶۶ دلار معادل ۲۱٫۰۹۲ میلیون ریال را اعلام نموده است.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
خبری تحلیلی بازار بورس و سرمایه سیگنال خرید و فروش سهام
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3913
  • کل نظرات : 2034
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 3861
  • آی پی امروز : 80
  • آی پی دیروز : 70
  • بازدید امروز : 609
  • باردید دیروز : 264
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 2,220
  • بازدید ماه : 6,025
  • بازدید سال : 22,471
  • بازدید کلی : 1,300,222