loading...
اخبار و تحلیل بازار بورس و سهام و سهامیاب
کارشناس بازدید : 108 چهارشنبه 18 دی 1392 نظرات (0)
پس از نزدیک شدن شاخص کل به مقاومت روانی 90 هزار واحدی، سرمایه گذاران شاهد روند منفی در قیمت سهم ها و شاخص کل بودند.
با اتمام ساعات معاملات روز چهارشنبه 92.10.18 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 625 واحد کاهش به رقم 66541 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 662 واحد کاهش عدد 163372 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 680 واحد افت به رقم 88069 واحد رسيد.

همچنین در این روز گسترش نفت و گاز پارسیان با 33 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 135 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 5 واحد افت به رقم 843 واحد رسید.

در این شرایط امروز پتروشیمی مارون با 1 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با 1 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 4705 میلیارد ریال رسید.

به گزارش بورس نیوز، پس از نزدیک شدن شاخص کل به مقاومت روانی 90 هزار واحدی، سرمایه گذاران شاهد روند منفی در قیمت سهم ها و شاخص کل بودند.

بدین ترتیب امروز نیز در ادامه روند روز گذشته، فعالان بازار در مدار منفی معاملات را پیگیری کردند و در این میان عقب گرد شاخص کل در حالی مشاهده شد که در صنایع بزرگ حقوقی ها بیشتر در نقش فروشنده سهام ظاهر شدند که از دلایل انجام این عرضه های پرحجم، ابهامات موجود اثرگذار بر گروه های مختلف از جمله بودجه کل کشور و نیز اخبار مربوط به صنایع پتروشیمی و خودرو بود.

بدین ترتیب در شرایط فعلی حقوقی ها معتقدند با وجود این ابهامات، قیمت سهام بسیاری از شرکت ها برای فروش جذاب است و همزمان با آن به نظر می رسد آنها تصمیم به کنترل روند بورس طی این مقطع زمانی گرفته اند تا بدین ترتیب بورس در محدوده مقاومتی شاخص 90 هزار واحدی باقی بماند و پس از آن در زمان برگزاری مجامع شرکت ها پتانسیل رشد را داشته باشد.

از دیگر سو بیشتر نگاه فعالان تالار شیشه ای به سمت اعلام گزارش های عملکرد 9 ماهه شرکت ها معطوف شده و اگر بازار بخواهد رشد مجددی را شاهد باشد، لازم است تصمیم گیری سرمایه گذاران بر مبنای این اطلاعات عملکردی و نیز پس از اعلام اولین بودجه های برآوردی شرکت ها برای سال مالی 93 باشد.

از نکات مهم بازار امروز، افزایش سقف ارایه تسهیلات مسکن به 35 میلیون تومان بود که این امر بیشترین تأثیر مثبت را بر قیمت امتیازهای تسهیلات مسکن اعمال کرد. در حالی که نمادهای "تسه" به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن، طی یکسال اخیر با افت نزدیک به 50 درصدی قیمت ها مواجه شده بودند و به نظر می رسد با این مصوبه شورای پول و اعتبار بخشی از کاهش قیمت های این اوراق جبران شود. در نتیجه تمامی نمادهای "تسه" امروز تا سقف قیمت های مجاز روزانه پیش رفتند.

از سوی دیگر سهام گروه ساختمانی نیز با اعلام این مصوبه با اقبال خریداران رو به رو شدند و این روند مثبت در شرایطی بر کلیت گروه حاکم شد که به نظر می رسد موضوع مذکور بر تقاضای مصرفی در بازار مسکن به خصوص در شهرستان ها بیفزاید. چراکه بیشتر پروژه های در حال اجرا در تهران تجاری اداری بوده و سقف مصوب برای ارایه تسهیلات در مقایسه با قیمت ها در بازار تهران چندان قابل توجه نیست.

نکته دیگر معاملات امروز، افزایش اقبال سرمایه گذاران به سهام شرکت های فعال در گروه سرب و روی بود. رشد قیمت های جهانی، خبر افزایش سرمایه کالسیمین از محل تجدید ارزیابی دارایی ها و نیز انتشار گزارش عملکرد مطلوب "فسرب" برای دوره شش ماهه سال مالی جاری از مهمترین دلایل این اقبال بود.

هرچند با توجه به حضور پررنگ حقوقی ها، در نمادهای مذکور عرضه های زیادی صورت گرفت که این امر در صورت تداوم، طی روزهای آتی می تواند از رشد قیمت های سهام این گروه جلوگیری کند.

اما در این گروه معاملات سهام و حق تقدم ناشی از افزایش سرمایه "زنگان" نیز قابل توجه بود. چراکه در حالی مهلت استفاده از حق تقدم های ناشی از افزایش سرمایه 100 درصدی این شرکت 27 دی ماه جاری اعلام شده که این روزها کالسیمین به عنوان سهامدار عمده در حال فروش سهم مذکور و جایگزینی با حق تقدم های آن است. اتفاقی که پیش از این در نماد "ثشرق" و حق تقدم های آن نیز مشاهده شد.

در گروه خودروسازان نیز اظهار نظر مسئولان شرکت های گروه ایران خودرو پیرامون معامله بلوک سهام بانک پارسیان و عدم وجود برنامه مدونی برای آن، عرضه های زیاد سهام را در نماد "خگستر"، "خودرو" و به دنبال آن سایر نمادهای گروه رقم زد و حتی بسیاری از سهم ها تا تشکیل صف های فروشندگان پیش رفتند.

در نماد معاملاتی سهام قطعه سازان نیز هرچند معاملات مثبتی در جریان بود، اما عرضه های پرحجمی در این نمادها مشاهده شد.

"وپارس" نیز به دنبال اظهار نظر مدیران خودرویی پیرامون فروش بلوکی سهام آن، وارد مدار منفی قیمت سهام شد و در پایان ساعات کاری با معامله بیش از 24 میلیونی، با صف فروش سهام مواجه گردید.

امروز همچنین عدم حضور متقاضیان خرید بلوک سهام "شاوان" طی هفته جاری، آثار خود را در معاملات این سهم و نیز سایر هم گروهی هایش نمایان ساخت و قدرت چندانی در میان پالایشی ها به چشم نمی خورد. بطوریکه "شاوان" با کاهش نزدیک به سه درصد قیمت سهام به معاملات روزانه خود پایان داد.

پتروشیمی ها نیز به دلیل پایداری ابهام ناشی از نرخ خوراک معاملات کم رمقی را در اختیار داشتند.

اما شرکت های پالایش روغن صنعتی، اقبال نسبی سرمایه گذاران را به سهام خود را دیدند و به اعتقاد اهالی تالار انتظار برای اعلام گزارش های مناسب از عملکرد 9 ماهه این شرکت ها مهمترین دلیل این اقبال محسوب می شود. هرچند در نماد "شنفت" سهامدار عمده یعنی شرکت سرمایه گذاری صنعت و معدن عرضه کننده است و این اقدام موجب گردیده خریداران در این نماد با تردید تصمیم به خرید و فروش سهم کنند.

امروز تجهیزاتی ها نیز بدون همراهی مپنا از شرایط چندان مناسبی در معاملات سهام خود برخوردار نبودند و در نتیجه همگی در محدوده منفی قیمت ها مورد داد و ستد قرار گرفتند. "فاراک" نیز در پایان معاملات روزانه جهت برگزاری مجمع سالیانه و تصویب صورت های مالی متوقف گردید.

"مپنا" اما در این گروه همچنان حرکت استوارش را بر مدار صعودی و معامله در سقف قیمت ها دنبال می کند، در حالیکه امروز نیز همانند روزهای گذشته صف سنگین خریداران این سهم بدون عرضه به اندازه حجم مبنا همچنان پایدار ماند.

در پایان می توان به معاملات واحدهای صندوق های قابل معامله در بورس اشاره کرد. چراکه این روزها به دلیل عدم حرکت پرشتاب و صعودی قیمت سهام در بورس، ETFها نیز وضع چندان مطلوبی را در معاملات خود شاهد نیستند. در نتیجه سرمایه گذاران نسبت به خرید واحدی های این صندوق ها چندان اقبالی را از خود نشان نمی دهند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
خبری تحلیلی بازار بورس و سرمایه سیگنال خرید و فروش سهام
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3913
  • کل نظرات : 2034
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 3861
  • آی پی امروز : 71
  • آی پی دیروز : 70
  • بازدید امروز : 310
  • باردید دیروز : 264
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 1,921
  • بازدید ماه : 5,726
  • بازدید سال : 22,172
  • بازدید کلی : 1,299,923